Skift af gearolie og filter i Tesla Model 3, Y og S

Skift af gearolie og filter i Tesla Model 3, Y og S

Emil Ekstrand

En Tesla er ikke udstyret med en forbrændingsmotor, men derfor undgår man ikke helt at skulle forholde sig til hverken olie eller oliefiltre. I hvert fald ikke, hvis du vil sikre dig, at din Tesla Model 3, Y eller S kører så længe som muligt.

Når man taler om gearolie og filter i en Tesla, så handler det ikke om bilens elmotor. Bilens gearkasse/differentiale, som er en del af drivlinjen, rummer derimod en smørelse i form af olie samt et filter. Og det er denne olie, man nogle gange udskifter.

Man skifter ikke gearolien i en Tesla, fordi bilen nødvendigvis beder om det, men fordi det kan være god forebyggelse mod slid og metalliske partikler i drivlinjen - særligt hvis din Tesla har kørt mere end 100.000 km. 

Præventivt vedligehold af din Tesla

Tidligere anbefalede Tesla, at gearkasseolien blev udskiftet i løbet af

 det 1., 5. og 9. år af ejerskabet, men dette er senere blevet rettet til, at gearkasseolien i princippet aldrig skal skiftes.

Erfaringer i praksis viser dog, at olien bliver temmelig sort (den er typisk rød til at begynde med), efterhånden som din Tesla runder de 100.000 km.

Når farven skifter fra rød til sort/mørkere farver, skyldes det typisk slidpartikler, da hverken påvirkning udefra eller varme er store udfordringer i denne sammenhæng (sammenlignet med fx forholdene i en forbrændingsmotor). 

Bilen beder typisk ikke selv om at få udskiftet gearolien, og spørgsmålet om, hvorvidt det er nødvendigt, afhænger derfor af dit temperament som Tesla-ejer. Nogle ejere har det bedst med præventiv vedligeholdelse, mens andre finder det unødvendigt.

Få skiftet gearolie og filter for 2.000 kr. pr. aksel

Hos Ekstrand Garage kan vi hjælpe dig med at skifte gearolie i din Tesla for ca. 2.000 kr. pr. aksel. Er din Tesla baghjulstrukket, har din bil én aksel, men har du firhjulstræk, er der to aksler med gearolie og filtre, der skal skiftes.

LÆS OGSÅ: Tæring af bremserør på Tesla Model 3 er et overset problem

LÆS OGSÅ: Derfor knirker bærearmene på din Tesla Model 3

Tilbage til blog

Kontakt Ekstrand Garage