
Tæring af bremserør på Tesla Model 3 er et overset problem
Emil EkstrandTesla Model 3 har siden lanceringen været en af de mest populære elbiler på det danske marked. Det er ikke en hemmelighed, at modellen er blevet bedre med årene. Hvis du har en Tesla Model 3 fra 2019 eller 2020, kan der ofte være problemer med knirkelyde og ratslør. Men et af de mere oversete problemer, som først kommer til udtryk ved syn eller en grundig gennemgang af din Tesla Model 3, er tæring af bremserør.
Flere ejere og værksteder, særligt i Skandinavien og i andre fugtige, saltholdige klimaer som det nordlige Tyskland, har de seneste år berettet om alvorlige problemer med tæring af bremserør på Model 3, særligt i årgangene 2018, 2019 og 2020.
Faktisk er det kommet så vidt, at tyske TÜV, der udfører test, inspektioner og certificeringer af produkter, processer og systemer for at sikre kvalitet og sikkerhed, har udsendt et varsel om tæring af bremserør på Tesla Model 3.
Hvorfor ruster bremserørene?
Problemet synes primært at skyldes manglende korrosionsbeskyttelse. På mange biler er bremserør fremstillet af kobber-nikkel-legeringer eller stål med en effektiv belægning, der modstår rust. Langt fra alle Tesla Model 3-ejere får lavet undervognsbeskyttelse, der i nogen grad kan beskytte bremserør og lignende mod rust.
Det er især rørføringen omkring hjulkasser og bagvogn, der er udsat. Her er der ofte meget fugt, salt og snavs, især i vinterhalvåret. Når dette får lov at akkumulere over tid uden tilstrækkelig vask eller vedligeholdelse, kan der opstå tæringsskader allerede efter 3–4 år på vejene.
Der er også meldinger om, at rustproblemerne kan skyldes noget helt andet. Rusten på rørene kan være forårsaget af et klistermærke, der er fastgjort til en af bremseslangerne. Det kan være svært at se rusten med det blotte øje, da bremserørene i vid udstrækning løber under frunken.
Sikkerhedsmæssige konsekvenser

Et tæringsskadet bremserør er ikke blot et kosmetisk problem. Hvis røret gennemtæres, kan det medføre tab af bremsetryk og dermed delvis eller fuldstændig bremsefejl.
Tesla Model 3 har som standard regenerativ bremsning via elmotoren, men særligt i en nødsituation, hvor hydraulisk bremsekraft er påkrævet, så er rørføringen altafgørende. Og bremserne skal selvfølgelig også virke og være i god stand, hvis din Tesla Model 3 skal gå igennem syn.
Der er allerede rapporteret om tilfælde, hvor ejere har oplevet utætheder i bremsesystemet og måtte udskifte hele rørføringen, ofte på egen regning, da problemet i mange tilfælde opstår efter garantiperioden.
Hvad kan man gøre som ejer?
Er du ejer af en Tesla Model 3 fra 2018, 2019 eller 2020, anbefales det at få bilen undersøgt af en erfaren mekaniker med kendskab til rustproblematikker. En visuel inspektion af bremserør, særligt bagtil, under frunk og omkring skærmkasserne, kan afsløre begyndende tæring.
Forebyggende kan man også få rustbeskyttet bremserørene med en særlig coating eller ved at få undervognsbehandlet bilen. Det hjælper desværre ikke, hvis tæringen allerede er godt i gang, men kan i nogle tilfælde begrænse rustproblemet midlertidigt. Tesla leveres som standard uden særlig rustbeskyttelse tilpasset det skandinaviske klima, hvilket gør efterbehandling vigtig.
Skal vi kigge på din Tesla Model 3?
Hos Ekstrand Garage har vi god erfaring med at hjælpe Tesla-ejere med at identificere og udbedre de mest hyppige problemer. Vi kan selvfølgelig også hjælpe dig, hvis du enten mistænker eller har fået bekræftet, at din Tesla har problemer med tæring af bremserør. Ræk ud med det samme, så finder vi en løsning.