Sandt eller falsk: Tesla og andre elbiler kræver ingen vedligeholdelse

Sandt eller falsk: Tesla og andre elbiler kræver ingen vedligeholdelse

Emil Ekstrand

Det er en udbredt misforståelse, at Teslaer og andre elbiler ikke kræver vedligeholdelse. Selvom elbiler har færre bevægelige dele end biler med forbrændingsmotorer og dermed lavere vedligeholdelseskrav, er der stadig områder, der kræver opmærksomhed.

For nylig kom det frem, at næsten hver fjerde Tesla Model 3 årgang 2020 dumpede til periodisk bilsyn i 2024.

Den populære model har især fejl på bremser, lygter, hjul og styretøj, viser synsdata, FDM Test & Bilsyn har bearbejdet. Men særligt fejl på bremserne konstateres ikke, fordi Tesla laver dårlige bremser, men fordi mange elbilsejere glemmer at vedligeholde dem.

Husk bremserne på din elbil

Det er generelt en klog ting at servicere bremserne på en Tesla (eller andre elbiler) minimum hvert andet år - af flere årsager. Bremsevæske optager fugt og skal derfor skiftes, inden ophobning af fugt får den konsekvens, at bremseevnen nedsættes.

Derudover bruges bremserne generelt mere sparsomt i elbiler. Teslaer har fx regenerativ bremsning, og det betyder, at mange Tesla-ejere kan køre tusindvis af kilometer uden overhovedet at røre bremsen.

Det er smart, men betyder også, at bremserne kan gro fast. Det kan både give irriterende mislyde og andre problemer, som fx viser sig, når bilen skal synes efter sine første fire leveår. Dårlige bremser giver kort sagt et større elforbrug, korte rækkevidde og mindre sikkerhed, når du har mest brug for den.

Ekstrand Garage kan selvfølgelig hjælpe med et bremseeftersyn uanset bilmærke.

Guide til vedligeholdelse af elbiler

Skal vi komme med et bud på en simpel vedligeholdelsesplan for din Tesla eller anden elbil, som dækker det forudsigelige vedligehold, kunne den se sådan her ud:

  • Påfyld sprinklervæske efter behov - køb en tragt, så du ikke får væske ud over det hele
  • Udskift viskere efter behov 
  • Rotér dækkene, hver gang du skifter mellem vinter- og sommerdæk. Hvis du kører med helhårsdæk, fastsæt andet interval som fx hver 10.000 km
  • Tjek og smør bremser hvert andet år eller ved 20.000 km
  • Udskift HEPA-filter hvert 2. år eller ved 40.000 km
  • Få efterset aircondition og evt. skiftet bremsevæske hvert 4. år eller ved 80.000 km

Når din Tesla eller anden elbil begynder at nærme sig 150.000 km, vil det typisk være tid til også at kigge på styretøjet, hvis ikke lyde eller andet afslører, at behovet er der tidligere.

Ovenstående er ikke en udtømmende liste, men hvis du er opmærksom på disse punkter, kan du undgå rigtig mange af de problemer, elbilsejere ifølge FDMs data er begyndt at løbe ind i.

Vi kan hjælpe med din elbil

Nogle af opgaverne kan du klare selv, du kan fx orienterede dig i Teslas manual, og ellers er du mere end velkommen til at kigge forbi Ekstrand Garage i Søborg.

Tilbage til blog

Kontakt Ekstrand Garage