Lær alt om bilens kølervæske her.

Her er alt, du skal vide om kølervæske

Emil Ekstrand

Kølervæske er en af de vigtigste væsker i din bil, men alligevel overser mange bilister dens betydning. Hvis du vil sikre, at din motor kører optimalt, og du vil undgå dyre reparationer, er det vigtigt at forstå, hvad kølervæske gør, hvornår den skal skiftes, og hvordan du vedligeholder kølesystemet korrekt.

I denne artikel får du alt, du skal vide om bilens kølervæske. Hos Ekstrand Garage står vi selvfølgelig altid klar til at hjælpe dig, hvis du ønsker en mekanikers besyv på din bil. Du kan kontakte os her.

Hvad er kølervæske?

Kølervæske er en væske, der blandes med vand og cirkulerer gennem bilens motor for at regulere temperaturen. Kølervæsken har to primære funktioner.

Dels hjælper kølervæsken med at holde motoren afkølet, så den ikke overophedes under drift. Derudover beskytter kølervæsken mod frost om vinteren. Væsken sikrer, at vandet i motoren ikke fryser, da det kan forårsage alvorlige skader på kølesystemet.

Kølervæsken indeholder også korrosionshæmmere, der beskytter motorens interne dele mod rust og slitage over tid.

Hvorfor er det vigtigt at vedligeholde kølervæsken?

Hvis kølervæsken ikke er i orden, kan motorens temperatur stige til farlige niveauer, hvilket kan føre til overophedning, motorskader og i værste tilfælde en total katastrofe. Og hvis væsken fryser om vinteren, kan det føre til revnede slanger, køler og endda revner i motorblokken, når isen udvider sig.

Kølervæsken sikrer også, at motorens komponenter forbliver beskyttet mod rust og korrosion, som kan forårsage lækager og ineffektiv køling.

Hvornår skal kølervæsken skiftes?

Selvom mange moderne biler har langtidsholdbar kølervæske, bør du alligevel regelmæssigt kontrollere væskeniveauet og dens tilstand. Typisk anbefales det at skifte kølervæsken hvert 3. eller 4. år, afhængigt af producentens specifikationer.

Her er nogle klassiske tegn på, at kølervæsken i din bil måske skal skiftes:

Mørk eller misfarvet væske - Kølervæsken skal have en klar farve (grøn, rød eller blå, afhængigt af typen). Hvis den er rustbrun eller mudret, kan det indikere korrosion eller forurening.

Lave niveauer - Hvis kølervæskeniveauet konstant er lavt, kan der være en lækage i kølesystemet.

Overophedning - Hvis din bil ofte overopheder, kan det være et tegn på, at kølervæsken ikke fungerer, som den skal.

Hvordan tjekker du kølervæsken?

Det er en enkel opgave at kontrollere kølervæsken. Følg disse trin:

Lad bilen køle ned - Åbn aldrig kølerdækslet, mens motoren er varm. Trykket i systemet kan føre til, at varm kølervæske sprøjter ud og forårsager forbrændinger.

Tjek væskeniveauet - De fleste moderne biler har en gennemsigtig ekspansionsbeholder, hvor du kan se væskeniveauet uden at åbne dækslet. Sørg for, at væskeniveauet ligger mellem "min" og "max"-mærkerne.

Tjek farven: Kølervæsken skal have en klar og tydelig farve. Hvis den er uklar eller beskidt, er det tid til at skifte den.

Hvilken type kølervæske skal du bruge?

I Danmark er de mest almindelige farver kølervæske blå og rød, men du kan også finde lilla og grøn, hvis du fx handler væske på nettet.

Der findes forskellige typer kølervæske, og det er vigtigt at bruge den rigtige type til din bil. Forskellen mellem rød og blå kølervæske ligger primært i, at den blå oftest anvendes til støbejernsmotorer, mens den røde er beregnet til motorer af aluminium.

De forskellige motortyper kræver forskellige tilsætningsstoffer i kølervæsken for at sikre optimal drift. Men som tommelfingerregel er det næsten altid bilens alder, der definerer, hvilken væske der er korrekt.

Hvis bilen er fra før år 2000, skal du bruge blå kølervæske, og hvis bilen er fra efter år 2000, bør du bruge rød kølervæske, som indeholder ethylenglykol og ofte er mærket som ”long life”. Denne type er skånsommere over for både gummi og metaller i nyere motorer.

 

Tilbage til blog

Kontakt Ekstrand Garage