Bil piver fra forhjul - hvad kan det være?

Bil piver fra forhjul - hvad kan det være?

Emil Ekstrand

Mekanikerens brevkasse fokuserer i dag på spørgsmålet: Min bil piver fra forhjul - hvad kan det være? 

Hvis din bil laver en pivelyd fra forhjulene, kan det skyldes en række forskellige årsager. Det er vigtigt at undersøge, hvornår lyden opstår. Piver hjulet ved bremsning? Når du drejer? Under kørsel?

Spørgsmålene handler om at indsnævre problemet til et specifikt område. Når det er sagt, kan pivelyde fra forhjul typisk indsnævres til en række typiske problemer.

1. Slidte bremseklodser

En af de mest almindelige årsager til en pibelyd fra forhjulene er slidte bremseklodser. Mange bremseklodser har en indbygget slidindikator, som er designet til at lave en pibelyd, når klodserne er ved at være slidte.

Lyden kan høres, når du bremser eller kører ved lav hastighed. Hvis bremseklodserne er ved at være nedslidte, bør de udskiftes hurtigt, da slidte bremser kan føre til beskadigelse af bremseskiverne. Du kan booke et bremseservice hos Ekstrand Garage her.

2. Rust på bremseskiverne

Hvis bilen har stået stille i længere tid, kan der dannes rust på bremseskiverne, hvilket kan forårsage pibelyde, især når du starter med at køre. I de fleste tilfælde vil lyden forsvinde efter kort tid, når rustlaget er slidt af under brug.

Overfladerust på bremseskiverne er harmløst og kræver som regel ikke yderligere tiltag end en frisk køretur.

3. Sten, grus eller andet skidt mellem bremseklodser og bremseskiver

Små sten eller grus kan sætte sig fast mellem bremseklodser og bremseskiver, hvilket kan forårsage en pibelyd.

Dette problem kan ofte løses ved at fjerne stenen eller gruset, hvilket kan gøres hos en mekaniker, hvis du ikke har mod på at forsøge selv. Hjulet skal afmonteres, inden du kan få ordentlig adgang til bremserne.

4. Ujævnt dækslid

Hvis dækkene er ujævnt slidte, kan det også føre til lyde, især ved højere hastigheder eller når bilen drejer. Ujævnt slid kan være forårsaget af forkert dæktryk, forkert hjulindstilling eller problemer med affjedringen.

Det er generelt undervurdert at rotere dækkene, når du skifter mellem vinter- og sommerhjul. De fleste professionelle dækcentre og mekanikere bør have styr på det, men det er vigtigt at sørge for, at dækkene jævnligt bytter side og placering for at sikre, at de slides ensartet.

5. Problemer med hjullejer

Hvis pibelyden er mere som en konstant hvinende lyd, kan det skyldes slidte eller beskadigede hjullejer. Hjullejer, der er ved at fejle, kan forårsage en højfrekvent lyd, som ofte bliver værre ved højere hastigheder, eller når bilen drejer i en bestemt retning.

Dette problem kræver typisk udskiftning af hjullejerne og bør tages seriøst, da defekte hjullejer kan påvirke bilens køreegenskaber. Nogle beskriver lyden fra et svigtende hjulleje som at sidde i en flyvemaskine. Hjullejerne skal helst være så lydløse som muligt.

6. Problemer med remme eller remhjul

Hvis pibelyden forekommer, når motoren kører, og den ændrer tone afhængigt af motorhastigheden, kan det skyldes slitage på remme eller remhjul i motoren. En løs eller slidt rem kan lave en pibelyd, der ofte bliver værre under acceleration.

Hvis du holder stille og kan konstatere, at pivelyden stiger i takt med omdrejningerne, kan det også være din generator, der er på vej til at dø. Generatoren sidder typisk ikke tæt på forhjulene, og det er derfor vigtigt at bruge ørene til at indsnævre, hvor lyden præcist kommer fra, da pivelyde generelt kan opstå mange steder på bilen.

Få hjælp hos Ekstrand Garage

Hos Ekstrand Garage er vi altid klar til at hjælpe dig, hvis du selv kommer til kort. Vi har arbejdet med biler siden 1969, og vi har efterhånden set det meste. Det betyder, at vi hurtigt kan hjælpe dig med at finde både problemer og løsninger, så du hurtigt kan komme ud på vejene igen.

Tilbage til blog

Kontakt Ekstrand Garage